Menu

Veelgestelde vragen

Alle antwoorden tonen

Algemeen

Wat is Reislogger?
Reislogger is een webapplicatie waar je gratis een eigen reisblog kunt maken op jouwnaam.reislogger.nl. Zo kun je je belevenissen in het buitenland gemakkelijk online delen met familie & vrienden.
Is Reislogger gratis?
Ja, Reislogger is helemaal gratis.
Heeft Reislogger een app voor mijn mobiel/tablet?
Ja, het beheergedeelte is een zogeheten web-app. Deze kun je via je webbrowser installeren op je mobiel of tablet. Instructies daarvoor vind je nadat je hebt ingelogd.

Reisverhalen

Hoeveel reisverhalen mag ik plaatsen op mijn reisblog?
Reislogger kent geen limieten. Je mag dus onbeperkt reisverhalen plaatsen.
Hoe plaats ik een foto in mijn reisverhaal?
Tijdens het schrijven of bewerken van een reisverhaal, vind je bovenin de teksteditor een knopje met een foto-icoon. Klik op dat knopje en er opent zicht een "popup" met een overzicht van je foto's. Klik op de foto die je in je reisverhaal wilt plaatsen.
Kan ik een reisverhaal offline schrijven?

Ja, het beheergedeelte is ook offline te gebruiken. Zo kun je altijd beginnen aan een nieuw reisverhaal, zelfs als je geen internet hebt. Handig voor onderweg!

Foto's

Hoeveel foto's mag ik plaatsen op mijn reisblog?

Voor het plaatsen van foto's hanteert Reislogger een "Fair Use Policy" met ruime limieten.

Voor gratis accounts geldt: per 50 dagen mag je maximaal 500 foto's toevoegen.

Voor accounts die zijn geüpgraded naar Reislogger Plus geldt: per 50 dagen mag je maximaal 5000 foto's toevoegen.

Hoe kan ik foto's plaatsen?
Je kunt foto's toevoegen aan je reisblog op de volgende manieren:
  • Foto's uploaden in het beheergedeelte
  • Foto's insturen per email
Moet ik foto's zelf verkleinen voordat ik ze toevoeg?
Nee, want Reislogger verkleint je foto's automatisch voor je naar de juiste afmetingen. Dit gebeurt al voordat ze over het netwerk worden verstuurd, zodat je foto's zo snel mogelijk worden geüploaded.
Hoe worden foto's gesorteerd?
Foto's worden automatisch gesorteerd op hun opnamedatum, waarbij de nieuwste foto's bovenaan staan. Wanneer je een nieuwe foto uploadt, dan wordt deze automatisch geanalyseerd op informatie over de datum & tijd waarop de foto is genomen. Op die manier komt de volgorde van je foto's overeen met de werkelijkheid. Als je de volgorde van je foto's wilt aanpassen, dan kun je de datum & tijd van je foto's altijd handmatig aanpassen in het beheergedeelte.
Wat is een album?
Om je foto's overzichtelijker te houden kun je ze onderverdelen in albums. Elke foto zit in precies één album. Enkele voorbeelden van hoe je albums zou kunnen gebruiken:
  • Een album per reisverhaal.
  • Een album per land of stad.
  • Een album per week of maand.
Hoe worden foto's geassocieerd met een reisverhaal?

Onder een reisverhaal worden gerelateerde foto's getoond. Foto's worden automatisch geassocieerd met een reisverhaal, op basis van de datum van het reisverhaal en de datums van de foto's.

Een voorbeeld om de associatiemethode uit te leggen: als je een reisverhaal hebt gepubliceerd op 1 maart, en het volgende reisverhaal op 4 maart, dan worden bij het laatste reisverhaal de foto's geassocieerd die als datum 2, 3 of 4 maart hebben.

Mocht je geassocieerde foto's onder je reisverhaal zien staan die er niet bij horen, dan zijn waarschijnlijk de datums van je foto's (of reisverhaal) onjuist ingevoerd. Datums kun je handmatig aanpassen in het beheergedeelte.

Video's

Hoeveel video's mag ik plaatsen op mijn reisblog?

Voor het plaatsen van video's hanteert Reislogger een "Fair Use Policy" met ruime limieten.

Voor gratis accounts geldt:

• Per 50 dagen mag je maximaal 25 video's toevoegen.
  • Per 50 dagen mag je maximaal 25 minuten aan videomateriaal toevoegen.

Voor accounts die zijn geüpgraded naar Reislogger Plus geldt:

• Per 50 dagen mag je maximaal 250 video's toevoegen.
  • Per 50 dagen mag je maximaal 250 minuten aan videomateriaal toevoegen.

N.B. Deze limieten gelden alleen voor videobestanden die je direct naar Reislogger uploadt. Voor video's die je toevoegt vanaf externe sites, zoals YouTube of Vimeo, gelden geen limieten.

Hoe voeg ik een filmpje toe?
Je kunt video's toevoegen in het beheergedeelte. Dat kan op twee manieren:
  • Zelf een videobestand uploaden.
  • Een video toevoegen die al op een andere site staat, zoals YouTube of Vimeo. Je hoeft dan alleen de URL van die video in te vullen; Reislogger zoekt de overige informatie er automatisch bij.
Welke videobestanden kan ik uploaden?

Alle gangbare videobestanden worden ondersteund.

Wel gelden er een paar beperkingen:

• Het videobestand mag niet groter zijn dan 1000 MB.
  • De video mag niet langer duren dan 10 minuten. Langer durende video's worden automatisch afgekapt.

Zodra je een video hebt geüploaded, dan wordt deze eerst omgezet naar een web-vriendelijk formaat, zodat de video overal goed en snel te bekijken is. Daardoor kan het eventjes duren voordat je video zichtbaar wordt op je reisblog.

Reizen

Kan ik mijn reisblog gebruiken voor meerdere reizen?
Ja, je kunt je reisblog opsplitsen in meerdere reizen.
Wat is een reis?

Met reizen splits je de inhoud van je reisblog op in "hoofdstukken". Elke reis bevat zijn eigen reisverhalen, foto's, video's en kaart. Zo blijft je reisblog overzichtelijk, en lopen losstaande reizen niet in elkaar over.

Het opsplitsen in reizen is handig wanneer je je bestaande reisblog wilt gaan gebruiken voor een tweede/derde/etc. reis. Gebruik je je reisblog (voorlopig) voor één reis/vakantie? Dan is het niet nodig om reizen aan te maken.

Hoe gebruik ik reizen?

Je beheert je reizen in het beheergedeelte onder "Instellingen" > tab "Reizen". Zodra je twee of meer reizen hebt aangemaakt, kun je per reisverhaal/album/video/routepunt aangeven bij welke reis deze hoort.

N.B. Je profiel, volgers en instellingen zijn voor al je reizen hetzelfde.

Hoe worden reizen weergegeven op mijn reisblog?

Standaard toont jouw reisblog je meest recente reis.

Om een vorige reis te selecteren, gebruik je het kruimelpad dat bovenaan elke pagina van je reisblog staat.

Reacties

Kunnen mensen reageren?
Ja, je bezoekers kunnen een reactie plaatsen bij elk verhaal, foto en video.
Kan ik de reactiemogelijkheid uitschakelen?
Nee, het is op dit moment niet mogelijk om reacties volledig uit te schakelen. Desgewenst kun je individuele reacties verwijderen via het beheergedeelte onder "Reacties".

Bezoekersstatistieken

Waar vind ik de bezoekersstatistieken van mijn reisblog?
Je kunt de bezoekersstatistieken van je reisblog bekijken in het beheergedeelte onder "Statistieken". Standaard zie je de statistieken van de afgelopen 7 dagen. Met Reislogger Plus kun je verder terugkijken: 90 dagen.
Wat is een paginaweergave / bezoek?
Er wordt een paginaweergave geregistreerd als iemand een pagina bekijkt op jouw reisblog, bijvoorbeeld als iemand een reisverhaal leest ( = 1 paginaweergave). Binnen één bezoek - of sessie - worden vaak meerdere paginaweergaves gedaan. Bijvoorbeeld: iemand leest een reisverhaal en bekijkt drie foto's ( = 4 paginaweergaves en 1 bezoek).
Hoe krijg ik meer bezoekers?
  • Nodig familie & vrienden uit voor je reisblog en mailinglijst. Dit doe je in het beheergedeelte onder "Volgers".
  • Deel je nieuwe reisverhalen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, etc.
  • Promoot je website op zoveel mogelijk plekken door een link naar je reisblog te plaatsen, bijvoorbeeld:
    • In je profiel op sociale netwerken, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter
    • In de handtekening van je emails
    • Op websites/weblogs van vrienden/sponsors/familie
  • Plaats regelmatig iets nieuws op je reisblog. Probeer bijvoorbeeld elke week een nieuw reisverhaal met foto's te publiceren.

Account

Kan ik mijn webadres nog wijzigen?
Helaas, je bij registratie gekozen webadres is niet wijzigbaar. Desgewenst kun je je bestaande reisblog verwijderen, en een nieuwe aanmaken op reislogger.nl/registreren.
Hoe lang blijft mijn reisblog online?
Je reisblog blijft online staan totdat jij je reisblog zelf verwijdert. Reislogger verwijdert nooit zomaar bestaande reisblogs, ook al worden ze niet meer actief bijgewerkt.
Kan ik mijn reisblog afschermen?

Een reisblog bij Reislogger is standaard publiekelijk beschikbaar op het internet. Dat houdt in dat je reisblog kan worden gevonden in zoekmachines (bijv. Google), en kan worden getoond op overzichtspagina's van Reislogger (bijv. de homepage).

Als je je reisblog liever privé houdt, dan kun je upgraden naar Reislogger Plus. Met Reislogger Plus kun je in het beheergedeelte instellen dat je reisblog niet mag worden getoond in zoekmachines, of zelfs dat je reisblog volledig wordt afgeschermd met een wachtwoord voor bezoekers.

Hoe verwijder ik mijn reisblog uit Google?
Met Reislogger Plus kun je in het beheergedeelte instellen dat je je reisblog privé wilt maken. Vervolgens zal je reisblog vanzelf uit de zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines) verdwijnen.

N.B. De wijziging van een openbaar naar een privé reisblog wordt niet per direct overgenomen door Google. Eerst moet Google je reisblog opnieuw bezoeken ("crawlen"), en vervolgens verwerken dat het niet meer mag worden getoond in de zoekresultaten ("indexeren"). Dit proces kan dagen tot weken in beslag nemen. Als je haast hebt met de verwijdering van je reisblog uit Google, dan kun je zelf versnelde verwijdering aanvragen via de instructies op deze pagina.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
In het beheergedeelte vind je de mogelijkheid om je account te verwijderen onder "Instellingen" > "Account". Zodra je je account verwijdert, worden al je reisverhalen, foto's, video's, etc. permanent verwijderd.

Reislogger Plus

Wat is Reislogger Plus?
Reislogger Plus is een betaald account. Dat biedt een aantal voordelen boven een gratis account, zoals een advertentie-vrij reisblog en uitgebreide privacy-instellingen. Lees er alles over op reislogger.nl/upgrade.
Wat kost upgraden naar Reislogger Plus?
Je vindt de prijzen van Reislogger Plus op reislogger.nl/upgrade.

Fotoboek

Kan ik een fotoboek laten afdrukken van mijn reisblog?
Jazeker! Op onze zustersite Reisdrukker kun je een prachtig fotoboek laten afdrukken van al je reisverhalen & foto's.

Overig

Waarom zou ik Reislogger gebruiken?
Reislogger heeft meer mogelijkheden en minder beperkingen dan andere reisblogs. En daar zijn we trots op. Oordeel zelf op de pagina reisblogs vergelijken, waar de grootste Nederlandse reisblogaanbieders met elkaar worden vergeleken.
Door wie is Reislogger gemaakt?
Reislogger is is bedacht en gerealiseerd door Jamo Web Creations.
Ik heb een probleem / vraag / suggestie!
Neem gerust even contact op via het contactformulier.